Дневник: Разследващата журналистика във фокуса на третия ден от подкаст фестивала

64
Мейв МакКленахън, The Tip Off

До неотдавна разследващата журналистика се възприемаше като самотно занимание. За повечето журналисти в тази сфера споделянето на разкритията с колеги не беше обичайна практика. Но през последните години, вдъхновени от дигиталната революция, много репортери по целия свят започнаха да си сътрудничат по мащабни разследвания. Докато дълбаят в сложни проблеми и неразгадани мистерии, те работят заедно в името една и съща цел с надеждата да я достигнат много по-бързо.

Когато автомобилът на малтийската журналистка Дафне Каруана Галиция беше взривен през 2017 г., убийството остави разследването ѝ недовършено. Смъртта на Галиция е причината Forbidden Stories, международна мрежа от журналисти, да продължи нейната работа и да публикува разследващите ѝ репортажи. В третия ден от „Заслушай се: Силата на подкаста”, първия подкаст фестивал в България, френският разследващ журналист и автор на документални филми Жул Жирода, който е част от тази журналистическа мрежа, обясни, че екипът му изобщо не се е замислял дали да продължи делото на Галиция.

„Това беше спонтанна реакция. Казахме си, че трябва да направим нещо”, сподели Жирода в панелна дискусия. „Тя сочеше към много чувствителен проблем. И може би това е причината да бъде убита.”

Докато Forbidden Stories изследва записките на Галиция, синът ѝ Пол, репортер в британското издание Tortoise, също иска да научи повече за причините, довели до смъртта на майка му. Той продуцира аудио мини поредица, озаглавена My Mother’s Murder („Убийството на майка ми”). В подкаста от четири части Пол се опитва да научи кой е поръчал убийството.

“Решението да направя това във формата на подкаст не беше мое. Първоначално предпочитах просто да пиша, както съм свикнал по принцип”, каза той, но в крайна сметка медията, за която работи го насочва и подкрепя, за да започне подкаст. „Хубавото на аудиото е, че можеш да отидеш някъде и да говориш за онова, което наблюдаваш. Пресъздаването на сцена чрез звук е много по-ефективно от това да използваш думи.”

Въпреки че това е първият му подкаст, Пол е доволен от крайния продукт. Според него от основно значение за успеха на подобен формат е работата с добър аудио продуцент, който да допринесе с различни умения и перспектива.

Журналистката Мейв МакКленахън, която разказа за своя професионален опит, също подчерта значението на добрия звуков дизайн. Тя самата няма голям опит с подкастите, когато създава The Tip Off – предаване, което отвежда слушателите зад кулисите на впечатляващи разследвания. Във втората панелна дискусия МакКленахън сподели техники за структуриране на разследващи репортажи и превръщането им в подкаст.

„Нямате нужда от огромен бюджет. Нямате нужда от огромна организация, която да ви подкрепя, за да правите подкасти“, каза МакКленахън. „Красотата на формата е, че подкастите наистина действат като изравнител. Те позволяват на всеки да разкаже историята си. И ако имате достатъчно интересна история, която да разкажете, тогава може би хората ще се хванат за нея и ще слушат.”

Присъединете се към нас и днес, за да научите повече за продуцирането на подкасти и силата на аудио разказите. Първо, по време на обучението „Как се прави подкаст” Кейти Лий от The Europeans ще ви покаже как да стартирате чисто нов подкаст. В 17:10 ч. започват блиц срещи с четирима журналисти от Централна и Източна Европа, които ще говорят за своите предавания и подкаст индустрията в този регион.

След тях в 18:20 ч. Хорхе Карабайо Кордовес, редактор „Развитие“ на Radio Ambulante, ще разкаже историята на единствения испаноезичен подкаст, разпространяван от американското обществено радио (NPR), който спечели сърцата на милиони слушатели. А в края на вечерта Мейв МакКленахън, словашкият журналист Никола Баянова и Амира ал Мадами от българския подкаст „О, да!“ ще обсъдят важността на женските гласове и теми в света на подкастите.

Все още можете да се регистрирате за събитието тук. Местата за обучението вече са изчерпани.

Фестивалът „ЗАСЛУШАЙ СЕ: Силата на подкаста“ се провежда с подкрепата на Фондация за свободата „Фридрих Науман“ и Фондация „Америка за България“.