Отворено писмо до редакцията на Дойче веле

109
АЕЖ-България

Уважаема редакция,

Прекратяването на сътрудничеството Ви с българските журналисти Иван Бедров и Еми Барух стана повод за множество коментари и притеснения. Тази изострена чувствителност не изненадва, като се има предвид състоянието на българската медийна среда и фактът, че Дойче Веле е изключително уважавана медия в страната. След като през последните години Радио Свободна Европа, Би Би Си и Радио Франс Ентернасионал последователно закриха своите български секции, ДВ продължи единствено да запълва очевидно съществуващата нужда от подобен тип качествена журналистика. В условията на постоянно намаляваща свобода на словото според докладите на различни авторитетни международни организации, българите разчитат на медия като ДВ, тъй като са убедени, че журналистите, работещи там, са свободни от натиска, на който, за съжаление, са изложени част от колегите им с местни работодатели.

Като организация, полагаща усилия за свободата на словото в България и едновременно с това за спазването на високи журналистически стандарти, АЕЖ-България на свой ред изразява безпокойството си по повод решението спрямо Иван Бедров и Еми Барух, както непредоставената им възможност да се защитят и аргументират пред редакцията. Уверяваме Ви, че и двамата са високо ценени журналисти в България. Притеснява ни съвпадането на това решение с писмото, изпратено от КТБ до Вашата редакция. Без да оспорваме правото всяка медия да има свои вътрешни правила и стандарти, смятаме, че най-малкото заради публичността на този случай е необходимо, ДВ да публикува подробен анализ на дейността на двамата кореспонденти и детайлно да изложи мотивите за взетото решение. В името на професионализма, сме уверени и че ще бъде полезно да бъдат представени конкретните примери за неспазване на стандартите. В противен случай, би останало съмнението, че решението е взето заради корпоративен натиск, който според резултатите от наша скорошна анкета сред българските журналисти не е никак изолирано явление. АЕЖ-България изразява увереност, че ДВ ще намери начин да защити името си, дори с цената на преразглеждане на вече взето решение.

АЕЖ-България

 

***********************************************************************

Deutsche Welle

Abteilung für Südwesteuropa

Redaktion Bulgarien

 

Sehr geehrte Damen und Herren,

die von Ihnen eingestellte Zusammenarbeit mit den bulgarischen Journalisten Emy Baruch und Ivan Bedrow löste viele Kommentare wie auch Beunruhigung aus. Diese erhöhte Sensibilität sollte nicht überraschen im Hinblick auf die  bulgarische Medienlandschaft und die Tatsache, dass die Deutsche Welle sich eines hervorragenden Rufes erfreut. Nachdem in den letzten Jahren Radio Free Europe, BBC und Radio France Internationale ihre Tätigkeit in Bulgarien einstellten, deckte die Deutsche Welle als einziges Medium weiter den offensichtlichen Bedarf an qualitätvollem Journalismus ab.

Hinsichtlich schrumpfender Redefreiheit – nach Angaben verschiedener maßgeblicher internationaler Organisationen – verlassen sich die Bulgaren auf ein Medium wie die Deutsche Welle in der Überzeugung, dass dessen Journalisten von dem Druck verschont bleiben, dem ein Teil ihrer Kollegen mit lokalen Arbeitgebern ausgesetzt ist.  

Die ‘Assoziation der europäischen Journalisten – Bulgarien’ (AEJBG) bemüht sich als Organisation um die Redefreiheit in Bulgarien und – zeitgleich – für die Einhaltung hoher journalistischer Standards. Hiermit drücken wir unsere Besorgnis aus hinsichtlich der Entscheidung gegenüber Emy Baruch und Ivan Bedrov, wie auch über die Tatsache, dass ihnen die Möglichkeit sich zu verteidigen und zu argumentieren nicht gewährt wurde. Weiter versichern wir Ihnen, dass beide in Bulgarien hochgeschätzte Journalisten  sind.


Wir sind besorgt, dass Ihre Entscheidung mit dem Brief der Korporativen Handelsbank KTB, an Ihre Redaktion zusammenfällt. Ohne das Recht eines jeden Mediums eigene Regeln und Standards zu setzen zu bestreiten, sind wir der Meinung, dass zumindest aufgrund der Publizität dieses Falls die Deutsche Welle eine ausführliche Analyse der Tätigkeit beider Korrespondenten/Kommentatoren veröffentlichen und detailliert die Gründe für die getroffene Entscheidung darlegen sollte. Im Namen des Professionalismus sind wir überzeugt, dass es hilfreich sein würde, Beispiele für das Nichteinhalten der Standards vorzulegen. Ansonsten würde der Verdacht geweckt, dass die Entscheidung unter einem korporativen Druck getroffen wurde, der nach den Ergebnissen unserer letzten Umfrage unter bulgarischen Journalisten keinen Einzelfall darstellt.

Die AEJBG ist sich sicher, dass die Deutsche Welle einen Weg finden wird ihren Ruf zu schützen, auch durch das Revidieren der bereits getroffenen Entscheidung.