Дневник: Какво чухме в първия ден от фестивала „Заслушай се: Силата на подкаста“

141

Радиото e интимно преживяване. Подкаст програмите ни позволяват да достигаме и въздействаме на аудиторията както никога досега. В първия ден на „Заслушай се: Силата на подкаста“, първия по рода си подкаст фестивал в България, четирима журналисти говориха за силата на аудио разказите и споделиха защо според тях този жанр се превърна в толкова популярна платформа за завладяваща и иновативна журналистика.

Фестивалът откри Латиф Насер, един от водещите на американския подкаст Radiolab и автор на мини поредицата The Other Latif. В това разследване от шест части Насeр разказва за арестант в прословутия затвор в Гуантанамо, който случайно е негов съименник. Някога американското правителство смята Абдул Латиф за „вражески боец“. Въпреки че получава разрешение да бъде освободен през 2016 г., мароканецът остава в ареста.

За Насер и екипа му историята изглеждала важна, защото им се струвала „абсурдна“ и „средновековна“. „Беше твърде притеснителна, за да я оставим на масата“, каза Насер. Той вярва, че подобен сценарий няма място в съвременния свят, особено в демократична държава като САЩ.

Насер прекарва три години, проучвайки живота на Абдул Латиф. През голяма част от това време той е единственият журналист, който се интересува от съдбата му. В крайна сметка Насер намира начин да продуцира цели шест епизода, без изобщо да има възможност да се срещне с главния си герой или да го интервюира.

„В известен смисъл това беше творческо предизвикателство и пъзел за всички нас в Radiolab“, каза Насер. След като разказа историята на Абдул Латиф, журналистът изрази надежда, че кабинетът на Джо Байдън ще затвори Гуантанамо. Според него такъв затвор изобщо не е трябвало да бъде създаван.

Във втория панел за вечерта участваха продуцентите Трейси Хънт, колега на Насер от Radiolab, Грегъри Уорнър от Rough Translation и българската журналистка Ана Благова, една от създателките на подкаста „Градски детектив”. Лекторите обърнаха внимание на стойността в повествователните подкасти и споделиха няколко съвета за разказване на увлекателни истории.

„Ако можете да зададете любопитен въпрос, тогава хората може би ще останат до края за отговора“, каза Уорнър, чието предаване проследява съдбата на своите герои в различни части на света. Сътрудничеството със 17 кореспонденти на Американското обществено радио (NPR) дава възможност на Rough Translation да изследва теми и проблеми, относително непознати за американската публика.

Както Хънт, така и Благова, също вярват, че интересният въпрос е от основно значение за всяка добра радио история. Но понякога те се опитват и да разчупят традиционните разказвачески методи, за да изненадат публиката си.

Подкастът „Градски детектив” беше първото по рода си предаване в България. Благова смята, че интересът към този жанр се разраства. Според нея има признаци, че подкаст революцията ще завладее и България. Но жанрът се нуждае от по-голямо финансиране и би спечелил, ако получи повече внимание от страна на националните медии.

Присъединете се към нас днес от 18:30 ч. за още един кръг от интересни дискусии. Първо, Грегъри Уорнър ще говори задълбочено за производствения процес и екипа зад Rough Translation. След Уорнър друг панел ще обсъди неочаквания бум на новинарските подкасти. В панела участват Кейти Лий от подкаста The Europeans, Андрю Грей от EU Confidential на POLITICO и Зорница Стоилова от вестник „Капитал”. Регистрирайте се за събитието, като последвате този линк.